Reklama
  • Poniedziałek, 7 listopada 2016 (08:00)

    3 składniki, które powstrzymają migrenę

Choć nie jest groźna, potrafi być bardzo dokuczliwa. Każda z nas wiele dałaby za to, by się jej raz na zawsze pozbyć. Mamy na to coraz większe szanse!

Witamina B2 może zmniejszyć liczbę ataków

Reklama

I to nawet o połowę! Do tego w razie wystąpienia dolegliwości zapewnia ich słabsze natężenie. Dzięki temu możemy stosować mniej leków. Pod jej wpływem poprawia się m.in. funkcjonowanie mógzu. O tym, że jej nam brakuje, mogą świadczyć, oprócz skłonności do migreny, również: pęknięcia i zajady w kącikach ust, zaczerwienienie i bolesność języka oraz warg, zapalenie spojówek, zaburzenia żołądkowo-jelitowe.

Zalecana dawka witaminy B2 (inaczej ryboflawiny) dla dorosłych kobiet to 1,1 mg dziennie. Tymczasem badania pokazują, że z reguły dostar czamy sobie co najwyżej 0,9 mg.

Zapewnią nam ją: 2 jajka (to w sumie ok. 1,08 mg witaminy B2) albo porcja 150 g twarogu (100 g to ok. 0,5 mg) i 100 g grzybów (np. podgrzybków; to ok. 0,5 mg) albo 1 szklanka mleka (to ok. 0,34 mg) i 1 szklanka kaszy jaglanej (to ok. 0,76 mg).

Uwaga! Niektórych pokarmów zasobnych w witaminę B2 nie powinnyśmy jednak jeść, a to dlatego, że zawierają równocześnie składnik sprzyjający atakom migreny, tzw. tyraminę. Są to m.in.: wątróbka z kurczaka i wołowa, ryby wędzone i marynowane, kiełbasa salami, ser żółty, ser pleśniowy oraz ser typu feta.

Witamina D sprawia, że dolegliwości są słabsze

Okazała się być ważna nie tylko dla kości i zębów, ale także dla układu nerwowego. Ma korzystny wpływ na naczynia krwionośne w mózgu i sprawia m.in., że podczas ataku migreny kurczą się one i rozkurczają mniej gwałtownie, przez co ból głowy staje się mniej dokuczliwy.

O tym, że jej nam brakuje mogą świadczyć także: podatność na infekcje, w tym poważne choroby zakaźne, męczliwość (spowodowana osłabieniem mięśni), nieprawidłowa postawa ciała (np. kifoza kręgosłupa, szpotawość kolan), zmieniony, tzw. kaczy chód.

Zalecana dawka witaminy D dla kobiet to: do 30. r.ż. – 5 µm (mikogramów; inaczej 200 j.m.), po 30. r.ż. – 10 µm (400 j.m.), po 51.r.ż. – 15 µm (600 j.m.).

Zapewnią nam ją: w jesiennych i zimowych miesiącach – porcja 180 g gotowanego łososia albo 2 jajka i 50 g margaryny, ew. odpowiednie suplementy diety.

Magnez – ataki rzadsze, słabsze i krótsze

Według specjalistów pierwiastek ten jest naszym największym sojusznikiem w walce z migreną. Powoduje, że naczynia krwionośne i komórki nerwowe w mózgu pracują harmonijnie i są na co dzień bardziej „stabilne”.

O tym, że go nam brakuje, mogą świadczyć także: słaba odporność, nadciśnienie tętnicze i wysoki poziom cholesterolu we krwi, drżenie mięśni.

Zalecana dawka magnezu dla kobiet powyżej 18. r.ż. to ok. 320 mg dziennie.

Zapewnią nam ją: 1 niepełna szklanka kaszy gryczanej albo 1/2 szklanki kaszy gryczanej, garść migdałów (to ok. 90 mg magnezu) i 100 g brokułów (to ok. 23 mg magnezu).

Dodatkowo zbawienne

W czasie samego ataku migreny możemy spróbować zmniejszyć dolegliwości za pomocą specjalnego masażu, tzw. akupresury. Polega on na uciskaniu małymi okrężnymi ruchami określonych punktów na ciele przez ok. 3 minuty.

W tym przypadku są to kolejno: skronie, zewnętrzne kąciki oczu, zewnętrzne końce brwi, wewnętrzne kąciki oczu, policzki powyżej szczęki.

Naj

Zobacz również

  • Daje się nam we znaki jak mało która dolegliwość. A my... staramy się tego nie zauważać i mimo złego samopoczucia robić swoje – pracować, wypełniać domowe obowiązki. Ale to niezbyt dobra taktyka! więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.