Reklama
  • Środa, 19 października 2016 (08:05)

    Co pomoże na migrenę

To nie jest zwykły ból głowy. Atak migreny może wyłączyć cię z życia nawet na kilka dni. Chociaż przyczy ny dolegliwości nie są do końca wyjaśnione, istnieje kilka skutecznych sposobów na walkę z nią. Zacznij od zmiany trybu życia.

Jest nowa alternatywa dla leków przeciwbólowych! To elektrostymulacja, zalecana wówczas, gdy tradycyjne leki wywołują zbyt dużo skutków ubocznych (np. obniżają ciśnienie tętnicze krwi, uszkadzają wątrobę).

Reklama

Bardziej inwazyjna wersja elektrostymulacji zakłada wszczepienie do mózgu elektrod. Cały zabieg trwa około godziny, a okres rekonwalescencji – dwa tygodnie. Impulsy z neurostymulatora hamują przekazywanie bodźców bólowych do mózgu.

Zmniejsza to liczbę oraz intensywność ataków. Coraz większą popularność zdobywają urządzenia do przezczaszkowej stymulacji mózgu. Możesz stosować je w domu, przymocowując elektrody na czole. Niektóre urządzenia wywołują słabe napięcie elektryczne za pomocą szybkozmiennego pola magnetycznego. Inne wykorzystują prąd stały.

W Polsce dostępny jest aparat Cefaly, który wysyła mikroimpulsy do górnej gałęzi nerwu trójdzielnego. W efekcie zmniejsza ból i przerywa atak migreny. Regularne stosowanie urządzenia działa prewencyjnie.

■ Zaburzenia widzenia, światłowstręt, mdłości i pulsujący ból. Skąd się biorą? Przyczyny migreny są złożone: ataki wywołują zarówno czynniki hormonalne, jak i środowiskowe. Według najnowszych teorii za migrenę odpowiedzialna jest nadmierna wrażliwość komórek nerwowych kory mózgowej na bodźce. Towarzyszą temu wtórne zmiany w przepływie krwi przez naczynia krwionośne w mózgu.

Jak ją zdiagnozować? Przede wszystkim należy wyeliminować inne potencjalne przyczyny bólu głowy. Podstawą rozpoznania jest szczegółowy wywiad. Następnie przeprowadza się badania laboratoryjne: morfologię krwi i OB (przy migrenie są prawidłowe) oraz badanie neurologiczne i okulistyczne z oceną dna oka i pomiarem ciśnienia śródgałkowego. W wyjątkowych przypadkach wykonuje się elektroencefalografię, tzw. EEG, czyli badania czynności mózgu, tomografię komputerową głowy lub badanie płynu mózgowordzeniowego.

Czy można przewidzieć atak?

Czasem poprzedza go tzw. aura. Przed oczami pojawiają się wtedy plamy, linie, masz wrażenie migotania światła. Ból oczu i pulsowanie w głowie to kolejne symptomy.

Niepokojące mogą być wahania nastroju: nagłe poczucie euforii lub smutku. Kiedy otrzymasz takie sygnały ostrzegawcze, reaguj jak najszybciej! We wczesnej fazie najłatwiej jest zapanować nad bólem. Dlatego nie zwlekaj z zażyciem zaleconego przez lekarza leku, weź dzień wolny i połóż się w cichym, zaciemnionym pomieszczeniu.

Czasem pomaga wypicie filiżanki kawy. Warto też zastosować zimny okład – dzięki niemu metabolizm tkanek ulega spowolnieniu, co powoduje zmniejszenie ich ukrwienia. Skuteczne bywają także masaże uciskowe i techniki relaksacyjne.

Głęboki oddech i sen pomogą przetrwać. Atak migreny najlepiej jest… przespać. Wyłącz telefon, zasłoń okna i spróbuj się zdrzemnąć. Jeśli to się nie uda, połóż się na plecach i staraj się skupić na swoim oddechu.

Oprzyj dłonie na brzuchu i przy każdym wdechu unoś przeponę. Takie ćwiczenie pomoże ci się wyciszyć i zapomnieć o bólu. Jak zapobiegać? Istotny jest twój tryb życia. W pewnych okolicznościach stajesz się bardziej podatna na atak migreny. Aby go uniknąć, staraj się wysypiać i dużo wypoczywać.

Znajdź czas na urlop, twój organizm bardzo go potrzebuje! Równie istotne jest regularne odżywianie. Kiedy organizm przewiduje pory posiłków, synchronizuje układ pokarmowy i zwiększa się jego wydajność. Z łatwością trawi oraz przyswaja wszystkie składniki odżywcze. Z drugiej strony, zapamiętuj, co jesz: być może to określone produkty spożywcze wywołują ataki migreny.

Nie zapominaj o ruchu. Częste przebywanie na świeżym powietrzu oczyszcza i wzmacnia organizm. Bezwzględnie zrezygnuj z palenia papierosów. Pamiętaj też, że ostre światło i intensywne zapachy mogą sprowokować wystąpienie objawów schorzenia. Bądź w stałym kontakcie ze swoim lekarzem.

Domowe sposoby

Olejek lawendowy. Jego zapach ma właściwości kojące i łagodzące stres, dlatego warto mieć go pod ręką. Możesz też spróbować dodać go do chłodnej kąpieli.

Sok z cytryny. Wyciśnij owoc, dodaj do niego łyżeczkę soli himalajskiej i zalej wrzątkiem. Taka mikstura często bywa o wiele bardziej skuteczna niż tradycyjne leki przeciwbólowe.

Napar z rumianku. Działa przeciwzapalnie, uspokajająco i rozkurczowo. Ma też właściwości przeciwbólowe. Na migrenę pomoże też krwawnik.

Imbir. Atakom migreny często towarzyszą nudności, a imbir skutecznie sobie z nimi radzi. Jak przygotować napar? Do małego rondelka wlej około 250 ml wody i dorzuć trzy lub cztery plasterki aromatycznego korzenia. Doprowadź do wrzenia i gotuj przez około 2 minuty. Odczekaj, aż trochę ostygnie i wypij całą porcję. Pomocne może być także wąchanie imbiru.

Show

Zobacz również

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.