Reklama
  • Środa, 9 września 2015 (08:00)

    Domowe sposoby na migrenę

Reklama

Jeśli masz do niej skłonność, to w okresie letnim może przytrafiać ci się dość często. Wpływ na to mają nagłe zmiany ciśnienia i temperatury. Ale przede wszystkim stresujące sytuacje, które podczas upału odczuwamy z dużo większym natężeniem.

Migrena jest gorsza niż zwykły ból głowy. Trudniej też nad nią zapanować. Jeśli ataki są częste i trwają długo, trzeba wybrać się do specjalisty, który dobierze silne leki przeciwbólowe.

Jak ją rozpoznać

U każdego objawia się inaczej. Często atak migreny poprzedzają zaburzenia widzenia. Przed oczami pojawiają się świetliste zygzaki i mroczki. Możesz też mieć wrażenie, że widzisz falujące powietrze. Czasem występuje poczucie drętwienia lub mrowienia, które zawsze mija bez śladu. Zdarza się też wzmożona senność, uporczywe ziewanie, czy uczucie zmęczenia, które nie ma wyraźnych przyczyn.

Migrena trwa najczęściej od 4 do 72 godzin. Nasila się przy próbie podjęcia wysiłku fizycznego. Często towarzyszą mu dodatkowe objawy. Są to mdłości (a czasem nawet wymioty), światłowstręt, dźwiękowstręt i wyjątkowa drażliwość na zapachy. Sam ból głowy jest tak silny, że uniemożliwia normalne funkcjonowanie.

Można jej zapobiec

Kiedy ból rozkręci się na dobre, nie ma na niego lekarstwa. Dlatego migrenę trzeba zatrzymać na samym początku. Gdy tylko czujesz, że ból nadchodzi, masz aurę, mdłości, weź lek przeciwbólowy.

Najlepsza jest aspiryna w postaci tabletki musującej. Szybciej się wchłania.

Ważne też byś odcięła się od czynników drażniących, które nasilają atak migreny. Jeśli to możliwe połóż się w ciemnym pomieszczeniu, wyłącz telewizor, którego migający obraz sprzyja migrenie i zaciągnij zasłony. Staraj się zasnąć.

Niektórzy radzą z kolei relaksujący spacer. Najlepiej wśród zieleni. Sprawdzą się też domowe sposoby, które pomogą ci się odprężyć.

Co sprzyja atakom

Czasem można im zapobiec, unikając bodźców, które mogą je wywoływać. Są to między innymi: wszystkie gwałtowne zmiany stałych nawyków, np. jeśli chcesz odstawić kawę, rób to powoli. Migrenie sprzyjają też zbyt długie przerwy w jedzeniu i niektóre potrawy, np. wędzone ryby, czerwone wino i sery pleśniowe.

1 Herbata z lipy.

Wyciąg z kwiatów lipy działa odprężająco. Ważne, by pić go regularnie.

2 Głębokie wdechy.

Stań prosto. Oddychaj głęboko, licząc do trzech przy każdym wdechu.

3 Chłodny kompres.

Zmieszaj dwie szklanki zimnej wody ze szklanką octu jabłkowego i namocz ścierkę. Zrób okład.

4 Okład z siemienia lnianego.

Siemię ugotuj w wodzie. Jeszcze gorące włóż do lnianego woreczka. Połóż go na karku i trzymaj 10-15 minut.

5 Masaż karku i ramion.

Siądź wygodnie. Ręką lub specjalną piłeczką z wypustkami masuj okolice karku i szyi. Tam kumuluje się stres, rozluźnienie pomoże na ból.

Takie jest życie

Zobacz również

  • Migrena czy zatokowy ból głowy - jak rozpoznać?

    Każdy czasem skarży się na ból głowy – badania pokazują, że przypadłość ta dotyka nawet 90% społeczeństwa. Nie każdy ból oznacza jednak migrenę. Warto nauczyć się rozróżniać tę chorobę od innych... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.