Reklama
  • Wtorek, 2 czerwca 2015 (15:00)

    Na letni ból głowy. Jak sobie pomóc bez tabletki?

Związany z wysoką temperaturą otoczenia ból głowy wywołuje rozkurcz bogato unerwionych dużych naczyń mózgowych.

Reklama

Przed nami kilka ciepłych i słonecznych miesięcy. Nie wszyscy będziemy się jednak cieszyć znakomitym samopoczuciem. Według specjalistów z Centrum Bólu Głowy w Nowym Jorku, już wzrost temperatury o 5°C powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych wewnątrz czaszki, a przez to ucisk znajdujących się w okolicy zakończeń nerwowych.

Wraz z potem zwiększa się też wydalanie z organizmu wody i soli mineralnych – zwłaszcza u osób funkcjonujących w stresie. Niewielkie odwodnienie nie zawsze wywołuje odczucie pragnienia, za to zmniejsza przepływ krwi i dotlenienie organizmu. W odpowiedzi często pojawia się... ból głowy.

Płynna dieta

Dobre samopoczucie pomoże przywrócić szklanka wody mineralnej. Tyle że oprócz wody potrzebne jest też uzupełnienie poziomu głównych elektrolitów – sodu, chloru, potasu, magnezu. Nie znajdziemy ich w wodach butelkowanych wystarczająco wiele. W niezbędne ilości sodu i potasu zasilą za to organizm kubek soku pomidorowego lub gazpacho – pomidorowy chłodnik.

Skarbnicą potasu są też takie warzywa i owoce, jak melon, banany, cytrusy, agrest, morele, porzeczki, rzodkiewka, ziemniak, kalafior i... ogórek. Z kolei sok z wiśni zawiera znieczulające ból antocyjany. Według dr Jadwigi Górnickiej, autorki „Apteki Natury”, osoby cierpiące na bóle głowy powinny pić soki z dyni i szpinaku lub mieszankę soku marchwiowego, buraczanego i ogórkowego. Atakom zapobiega również sok marchwiowo-selerowy i marchwiowo-szpinakowy. By pozbyć się bólu, trzeba wypić powoli ok. 2 szklanek napoju.

Hydroterapia

Chłodna woda o temp. 18–20°C złagodzi nawet uporczywy ból głowy. Zimno pobudza nerwową „oś” przysadkowo-nadnerczową, czego efektem jest zbalansowanie we krwi ilości noradrenaliny i adrenaliny, hormonów wpływających na skurcz i rozkurcz naczyń krwionośnych. Skutecznym, zalecanym przez ks. Kneippa zabiegiem jest polewanie kolan wodą z węża od prysznica.

Zaczynamy je od palców prawej stopy, przechodzimy do prawej pięty. Potem po 5 sekund polewamy dół podkolanowy, wewnętrzną stronę łydki i znów piętę. Tak samo postępujemy z nogą lewą. Na koniec spryskujemy prawe i lewe kolano przez 5 sekund. Mniej skomplikowaną metodą jest zanurzenie nóg do połowy łydek w wiadrze z wodą o temp. 15°C.

Zabieg kończymy, gdy robi się nam ciepło w stopy. Warto wypróbować polewania twarzy słabym strumieniem chłodnej wody – kolejno skroni, czoła i brody.

Leczniczy ucisk

Przy bólu głowy nieświadomie napinamy mięśnie karku i ramion. Rozluźniający masaż tych okolic ma dobroczynny wpływ na naczynia krwionośne głowy: zmniejsza opór krwi w tętnicach, poprawia krążenie i zaopatrzenie komórek w tlen i substancje odżywcze.

Pomoże też: Masaż głowy. Uciskaj kciukami i środkowymi palcami dłoni punkty na środkowej linii tyłu głowy. Zacznij od wierzchołka czaszki i posuwaj się w dół, aż do karku. Ucisk każdego punktu powinien trwać przynajmniej 10 sekund.

Masaż rąk. Mocno uciskaj przez kilkadziesiąt sekund miękkie zagłębienie pomiędzy paluchem i palcem wskazującym – najpierw jednej ręki, a potem drugiej. Po krótkiej przerwie powtórz zabieg.

Masaż brwi. Uciskaj przez minutę punkty zlokalizowane na początku i końcu brwi oraz punkt między brwiami przy nasadzie nosa. Uwaga! Ból trwający dłużej niż 3 dni wymaga konsultacji lekarza!

Bóle głowy towarzyszą też chorobom: zapaleniu zatok, schorzeniom oczu, nadciśnieniu, zapaleniu stawów skroniowo-żuchwowych, urazom krzyża.

Życie na gorąco
Więcej na temat:ból | 'Masa' | "Masa" | Masa | zabiegi | apteki | hydroterapia | centrum | | tabletki | mo

Zobacz również

  • Migrena czy zatokowy ból głowy - jak rozpoznać?

    Każdy czasem skarży się na ból głowy – badania pokazują, że przypadłość ta dotyka nawet 90% społeczeństwa. Nie każdy ból oznacza jednak migrenę. Warto nauczyć się rozróżniać tę chorobę od innych... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.